Options
Žmogaus orumo sampratos problema
Date Issued |
---|
2009 |
Nuo čia suprasti žmogaus orumą pasidarė problematiška dėl polemikos apie asmens laisvos valios suvaržymo teisėtumą, t. y. debatų apie sąryšį tarp bendrojo orumo ir skirtumo. Taigi, orumo samprata tampa padalyta į dvi dalis: žmogaus orumą ir asmeninį orumą. Ši dichotomija sudaro žmogiškųjų vertybių krizės Vakarų civilizacijoje pagrindą; ši dichotomija nagrinėjama pasitelkus žmogaus prigimtinių teisių patvirtinimą. Šiuolaikinis neoliberalizmas akcentuoja požiūrį į žmogų kaip subjektą, o tai leido atsirasti idėjai, kad žmogaus teisės turi absoliučią vertę. Tačiau moralinio nihilizmo aplinkybėmis absoliutinės žmogaus teisės tampa įrankiu, naudojamu socialinėms struktūroms naikinti. Bendruomeniškumo nebuvimas veda žmogiškumo praradimo link.
The present crisis of the financial capital is a consequence of a more fundamental crisis in the value system of the Western civilization. Man’s moral crisis comprises the crisis of the liberalist notion of human dignity. The present article aims to reveal the inner contradictions within the contemporary understanding of human dignity and its impact on moral education. Analyses of the conceptualisation of human dignity suggest that different European nations relate the notion of dignity to the value of the human being as an individual. The objectivist meanings of dignity uncover a very limited range of the subject’s dignity, the range that emphasises the individual’s actions and manifestations of free will that are valued by society and are thus acknowledged as personal honour. The social interpretation of honour thereby offers an approach to a human being as such. When society values social morality, the notion of honour of a human being is translated from the notion of human dignity. And vice versa: when social morality is downgraded, the variety of the interpretations of a human being’s honour does not give rise to a general notion of human dignity and a culture of disrespect emerges. The spread of moral nihilism in society poses a question: why is defining a standard of human dignity so problematic? The analysis of the development of humaneness shows that the human system of values was always defined in relation to something else: a) the Cosmos and Heaven in Antiquity; b)... [to full text]