Options
Pamirštoji kinikų mokykla
Date Issued |
---|
2009 |
Straipsnyje aptariama antikinės Graikijos filosofinės kinikų mokyklos etika. Pagrindinis dėmesys skiriamas vadinamajam etiniam intelektualizmui . vienam iš esminio kinikų etikos principo. Pastebima, kad šis principas išvedamas iš Sokrato pateikto apibrėžimo Dorybė tai teisingas žinojimas. Kita vertus, atrandama keletas esminių skirtumų tarp sokratiškosios ir kinikų etinio intelektualizmo interpretacijų. Pirmiausia, šios interpretacijos skirtingai aiškino teisingo žinojimo įgijimą. Sokratas teigė, kad toks žinojimas įgyjamas induktyviai, t.y. einant nuo atskirybės prie bendrybės. Tuo tarpu kinikai, tvirtina moralinio kategorijų apibrėžimo negalimumą, pasiliko pradiniame paradigminiame sokratiškojo dialogo lygmenyje, apsiribodami atskirais gėrio, blogio, dorybės, ydos ir pan. pavyzdžiais. Antra, sokratiškoji ir kinikų etinio intelektualizmo versijos akcentavo skirtingus dalykus teisingo žinojimo ir teisingo elgesio tapatybėje. Sokratas pabrėžė teisingą žinojimą kaip būtina ir visiškai pakankama teisingo elgesio pagrindą, tuo tarpu kinikai akcentavo teisingą elgesį kaip teisingo žinojimo būtina pasekmę ir indikatorių.
This article analyses the ethics of the ancient Greek cynics. The author concentrates on ethical intellectualism - one of the fundamental principles of above mentioned ethics. The article concludes that this principle followed the tradition of Socratic ethical intellectualism, identifying virtue with true knowledge. Nevertheless, Cynical and Socratic variants of ethical intellectualism differed in some important aspects. First, these variants presented different interpretations of acquirement of true knowledge. Namely, Socrates asserted this knowledge to be reached by induction, i. e., starting with examples of certain virtue and ending with general concept of that virtue. Meanwhile the cynics, affirming the impossibility of any definition, remained on the initial level of Socratic research, confining themselves to concrete examples of certain virtues or vices. Second, the above mentioned variants of ethical intellectualism emphasized different parts in equivalence between true knowledge and true action. That is, Socrates accentuated true knowledge as necessary and absolutely sufficient basis for true behavior, whereas cynics laid emphasis on true action as a necessary result and indicator of true knowledge.