Klaipėda – Taikos miestas. Vydūno taikos filosofija mokslo šviesoje
Author(s) | |
---|---|
Narvilienė, Auksė | Taikos vėliavos komitetas |
Klaipėdos universitetas |
Date Issued |
---|
2014 |
Straipsnyje atskleidžiamos Taikos miestų Lietuvoje skelbimo ištakos bei sąryšis su Pasaulio kultūros diena balandžio 15-ja. Taikos miestų siekis – kultūros prioriteto plėtra visose visuomenės gyvenimo srityse, tuo pačiu ir sveikatos apsaugoje. Klaipėda Taikos miestu paskelbta 2013 metais. Vydūnas visu savo gyvenimu ir kūryba yra taikos kultūros šauklys. Jo teiginys, kad svarbu įgyti širdies ir sielos kultūrą, yra patvirtinamas naujausiais moksliniais atradimais. Taikdarystės idėja tūkstančiais metų buvo esminė religijų ir kultūrų nuostata. XXI amžiaus prodioje taikdarystė tampa neturinčiu alternatyvos visuomenės raidos pagrindu. Siekiant taikos pasaulyje, būtina visų pozityvių jėgų vienybė. Globaliniai procesai vis labiau per širdingus santykius ir draugišką bendradarbiavimą tarp konkrečių šalių atstovų. Svarbiausia taikdarystės užduotis – įgyvendinti visuotinai aktualią idėją – pakeisti stichinį žmonių visuomenės vystymąsi sąmoningu pasaulio kūrimo procesu, išmintingos valios, skatinančios dvasinę evoliuciją, ugdymu. Taikdarystės idėjos globalios, bet jos turi rasti atramą regionuose, miestuose, bendruomenėse. Perėjimas nuo globalumo į lokalumą svarbius dėl kai kurių priežasčių. Globalinės problemos – branduolinis nusiginklavimas, tarptautinių karų pabaiga, be abejonės svarbios ir jas reikia spręsti. Tačiasu grėsmę taikai ir darnai lemia ir kitos priežastys, kurių dauguma turi nacionalinį arba lokalinį charakterį. Religinis ekstremizmas, terorizmas, provincialusis šovinizmas, rasizmas, grėsmė aplinkai po "ekonominio vystymosi" priedanga, neteisybė moterų ir silpnesnių visuomenės atstovų atžvilgiu, organizuotas nusikalstamumas, valstybinės valdžios savivaliavimas, vaikų ir pagyvenusių žmonių teisų nepaisymas – visa tai kelia pavojų taikai. Tai grėsmė žmogaus orumui, neigianti dievišką žmogaus ir gamtos dimensiją. Jeigu mes nor. [...].