Options
Prigimtinių teisių prasmė anglijos politinių institucijų kontekste
Koncevičius, Giedrius |
Date Issued |
---|
2007 |
Straipsnyje apžvelgiama prigimtinių žmogaus teisių doktrinos reikšmė Europos teisinei minčiai siejant ją su 1789 m. Prancūzijos revoliucija. Prigimtinių žmogaus teisių doktrina yra neatsiejamai susijusi su liberalizmo politine teorija. Liberalizmas ir prigimtinių teisių teorija iš kart po 1789m. Prancūzijos revoliucijos išpopuliarėjo kontinentinėje Europoje, bet buvo nepriimtinos Didžiojoje Britanijoje. Britų politikas Edmundas Burke’as kritikavęs prancūzų revoliuciją ir pagrindęs tradicijos, autoriteto ir religijos reikšmę visuomenės gyvenime, suformavo konservatizmo politinę teoriją. Europa iki šiol yra pasidalinusi į konservatyviąją Didžiąją Britaniją ir liberalizmo bei šios teorijos atmainos socializmo įtakotą kontinentinę Europą. Remiantis E. Burke’o veikalu „Apmąstymai apie Prancūzijos revoliuciją” straipsnyje peržvelgiami pamatiniai prigimtinių teisių postulatai ir kritikuojma tokia žmogaus teisių savybė kaip prigimtinumas
lating it with 1789 revolution in France. The doctrine of natural laws is closely linked with political theory of liberalism. After the revoliution in France Liberalism and theory of natural laws became popular in continental Europe, but were rejected in Great Britain. British politician Edmund Burke criticising french revolution and grounding a significance of tradition, authority, and religion for sociaty formulated a political theory of konservatism. Up to now Europe is divised into conservative Great Britain and continental Europe, influenced by radical political theories of liberalism and its variety – socialism. Basing on E. Burke’s tractate „Reflections on the revolution in France” the author of this article scrutinises main postulates of natural laws theory and criticises such a characteristic of human rights as their naturality. 1789 french revolution was inspired by two factors: by ideas of philosophers and by sucsess of revolutions in England and United States. The executors followed natural laws doctrine that looked so obvious that they prohibited to question it. The revolutioners also thought that only an absolute democratic regime can correspond with naturality of human. Frenchmen admired english constitutional system of government. They maintained it the most democratic and lawful, because, as they thought, the nation of englishmen elected their rulers. This theory of lawful ruling was grounded with these english constitutional principles: • The nation of englishmen has a right to choose their governors; • The nation of englishmen can cashier their governors for misconduct; • It can to frame a government for themselves. After the revolution the executors started to carry out a natural right to equality by liquidating feodalism. In his „Reflections” E. Burke first of all proves anfalseness of an abstract – philosophical reasoning about the state. „Abstractively speaking freedom is a value, but how it works in practice, we can see only when we evaluate how this value interacts with efectiveness of picking tallage of a country, with security of a property, peace and tranquillity... All these