Options
Scholastų polemika apie formų pliuralizmą ir neturtą dvasioje
Date Issued |
---|
2010 |
Straipsnyje atskleidžiama XIII a. scholastų polemika apie pranciškonų spiritualo Petro Oliviečio propaguojamas idėjas. Olivietis, paveiktas joakimistų mokymo, konstruoja evangelinio gyvenimo doktriną, kurioje išsakomas naujas požiūris į asketizmą, neturtą dvasioje, hilemorfinę sielos struktūrą, proto sėklą, intelektualinę emanaciją. Kviesdamas įgyvendinti ir išgyventi Evangelijos reikalavimus, Olivietis kritikavo pranciškonų ordino vadovybę dėl turto siekimo, išryškino prieštaravimus tarp dvasinės ir kūniškos Bažnyčios. Pripažindamas savo mokytojo Bonaventūros autoritetą ir remdamasis jo idėjomis, jis neigiamai vertino lotyniškąjį averoizmą ir skeptiškai žiūrėjo į bandymus taikyti racionalų pažinimą teologijoje. Prisilaikydamas augustiniškos hilemorfizmo sampratos, Olivietis teigė, kad vienoje substancijoje koegzistuoja įvairios formos, o sielą, kaip dvasinę substanciją, sudaro trys formos. Oliviečio teiginiai buvo nevienareikšmiškai vertinami ir susilaukė kritikos. Egidijus Romietis 1312 m. Vienos Susirinkimui parengė traktatą Petro Oliviečio klaidos, kuriame buvo smerkiami 24 Oliviečio teiginiai. 1326 m. popiežius Jonas XXII viešai pasmerkė Oliviečio Apokalipsės komentarą.
The article considers the polemics of Western Christian thinkers of 13th and early 14th century concerning the controversial ideas of Franciscan Friar Peter Olivi, one of the most original and interesting philosophers of the later Middle Ages. Influenced by Joachimist teaching Olivi created the doctrine of Evangelical life, presented a new treatment of ascetism, powerty of spirit, hylemorphic structure of human soul, seed of mind, and intellectual emanation. He criticised the hierarchy of Franciscan order in the matters of prop¬erty, exposed the conflict between the spiritual and carnal Church an by doing this he attracted both fervent followers and implacable enemies. Olivi recognized the autority of Bonaventūre and opposed Latin Avver- oism. He also was very sceptical as far as the applicatoion of natural reason in theology was concerned. His concept of hylomorphism was of Augustinian origin, and he maintained that the soul consisted of three different forms of which the rationl one was not the form of body. As a result Giles of Rome prepared the traetice The Errors of Peter Olivi (1312) in which he condemned 24 statements of Olivi as heretical. In 1326 pope John XXII publicly condemned Olivi's Postilla in Apocalypsim.