Options
The development of the philosophies of science and law: parallelisms, reciproceties, perspectives
Berkmanas, Tomas |
Date Issued |
---|
2009 |
The paper presents an inquiry into analogies, reciprocities and influences between the two domains of philosophy â philosophy of science (modern epistemology) and philosophy of law (jurisprudence) â as well as an analysis of the development of jurisprudence through the prism of approaches and criteria that come from modern epistemology. Starting with the general estimation of the relation between developments of epistemology and jurisprudence, the research focuses on highlighting of the incoherencies of the different schools or conceptions of jurisprudence in the 20th century. The basic exponent of the incoherency is the fluctuation between two main strategies in the articulation of the foundations of law â empiricist/naturalistic/inductive and logocentric/rationalistic/deductive â found also in the philosophy of science. The escape route from this fundamental undecidable of jurisprudence is sought at the intersection of the two strategies, where the necessity of the theory of anthropogenesis as an inherent part of jurisprudence becomes evident. This escape route also necessitates the outer disciplinary and inner theoretical openness of the academic discipline of the philosophy of law.
Straipsnyje pateikiama analogijų, sÄ
veikų ir įtakų tarp dviejų filosofijos sriÄių â mokslo filosofijos (moderniosios epistemologijos) ir teisÄs filosofijos (jurisprudencijos) â analizÄ, taip pat pristatomas jurisprudencijos raidos ir Å¡iuolaikinÄs bÅ«klÄs bei perspektyvų tyrimas panaudojant kriterijus, kurie gali bÅ«ti kildinami iÅ¡ moderniosios epistemologijos ideologinio lauko. AnalizÄ pradedama bendruoju epistemologijos ir jurisprudencijos santykio įvertinimu, istorinių ir loginių dviejų filosofijos sriÄių koreliacijų nustatymu. LoginÄje plotmÄje Å¡i koreliacija tampa akivaizdi dÄl refleksijos objekto analogijos, kuriÄ
gerai reprezentuoja iÅ¡raiÅ¡kos tapatybÄ: anglų kalba ÅŸodis âlawâ reiÅ¡kia tiek mokslinį dÄsnį (mokslinÄ taisyklÄ), tiek teisinį įstatymÄ
(teisinÄ taisyklÄ). IstorinÄje plotmÄje dviejų filosofijos sriÄių vystymosi panaÅ¡umas ir netgi sÄ
veika yra akivaizdi pradedant nuo ikimodernistinÄs natÅ«ralistinÄs teisÄs koncepcijos laikų. To iÅ¡raiÅ¡ka yra abiejų filosofijos sriÄių fundamentalių nuostatų â 1) empiricizmo, natÅ«ralizmo, induktyvizmo ir 2) logocentrizmo, racionalizmo, deduktyvizmo â analogiÅ¡ka kaita (apimant ir antropocentrizmÄ
kaip tarpinÄ pozicijÄ
tarp empiricizmo bei logocentrizmo) ir išliekantis dualumas.
Antroje straipsnio dalyje susitelkiama ties įvairių XX amÅŸiaus jurisprudencijos mokyklų ir sampratų analize iÅ¡ryÅ¡kinant jų nenuoseklumus pasirenkant vienÄ
ir kitÄ
minÄtÄ
(t. y. empiricistinÄ arba logocentrinÄ) fundamentaliÄ
nuostatÄ
svarstant teisÄs iÅ¡takas, arba kitaip, pagrindus. Analizuojamos tokios teisÄs filosofijos mokyklos ir sampratos kaip H. Kelseno normatyvizmas ir C. Schmitto decizionizmas, Å¡iuolaikinÄ prigimtinÄ teisÄ, amerikietiÅ¡kas ir skandinaviÅ¡kas realizmas, sociologinÄ ir istorinÄ jurisprudencija, H. L. A. Harto pozityvistinÄ ir K. Popperio mokslinÄ teisÄs sampratos. Tyrimas parodo, kad nepaisant Å¡ių sampratų ir mokyklų stereotipinÄs asociacijos su viena ar kita minÄta fundamentalia nuostata, visoms joms (iÅ¡skyrus H. Kelseno ir C. Schmitto iÅ¡ esmÄs nuoseklias ideologijas) trÅ«ksta nuoseklumo laikantis Å¡ios nuostatos, o tai rodo, jog jurisprudencijai, kaip visuminei disciplinai, bÅ«dingas svyravimas, neapsisprendimas (J. Derrida nuomonÄ). Straipsnyje teigiama, kad iÅ¡eities iÅ¡ tokios jurisprudencijos bÅ«klÄs turi bÅ«ti ieÅ¡koma dviejų minÄtų fundamentalių nuostatų sankirtoje, akivaizdÅŸiam tampant antropogenezÄs teorijos kaip sudÄtinÄs jurisprudencijos dalies poreikiui. Tokios iÅ¡eities galimybÄ taip pat iÅ¡ryÅ¡kina jurisprudencijos, kaip teisÄs filosofijos, iÅ¡orinio disciplininio ir vidinio teorinio atvirumo reikalingumÄ
.