Etinė socialinės pažangos dimensija
Mykolo Romerio universitetas |
Date Issued |
---|
2012 |
Straipsnyje aptariamas Antikos kinikų filosofinės mokyklos etinių pažiūrų aktualumas šiuolaikinės civilizacijos ir visuomenės progresui ar bent jau regreso švelninimui. Kinikai išgarsėjo pirmuoju Vakarų minties istorijoje totaliu maištu prieš civilizaciją. Jo pagrindas buvo etinis maištas prieš civilizacijos įtvirtintą moralės sampratą. Pasak kinikų, civilizacinė etika naikina pagrindinį žmogiškosios prigimties bruožą ir esminę dorybę – saikingumą. Maža to, išsižadėjusi prigimtinio saikingumo, civilizacija pagrindiniu etiniu orientyru ir siekiniu iškelia žmogaus prigimčiai pražūtingą malonumų perteklių. Pastarasis veikia pagal smagračio principą – malonumų niekad nepakanka, jie nuolat reikalauja vis naujesnių ir intensyvesnių malonumų ir galiausiai atveda žmogų į vidinio chaoso, nuolatinės baimės bei nerimo, kitaip sakant, sunkios ligos būseną. Kinikų įsitikinimu, tėra vienintelis vaistas šiai ligai išgydyti. Tai sugrįžimas prie žmogaus prigimčiai būdingo radikalaus saikingumo – maksimalaus poreikių apribojimo. Į šį saikingumą tegalinti atvesti radikali askezė – sielą ir kūną stiprinančios, grūdinančios ir lavinančios pratybos, pratinančios visuomenę tenkintis minimaliu natūralių malonumų kiekiu. Šios pratybos privalančios tęstis visą žmogaus gyvenimą. [...]
The article analyses relevance of ethical views of Antique Greek Cynicism to the progress of contemporary civilization and society. Antique Cynics earned fame mostly because of the first in the history of Western thought ethical uprising against civilization and its morality. According to Cynics, that morality substitutes natural temperance with extremely pernicious and unnatural principal – surplus of pleasures. This surplus ultimately leads to the state of internal chaos, permanent fear and anxiety. The only possible remedy for that disease is return to natural radical temperance – the ultimate restriction of human needs. The only way leading to that temperance is askesis, i.e. radical training of body and soul. The cult of pleasures is also an evident disease of contemporary consumer civilization and society as well as an obstacle of social progress. Nevertheless, the remedy proposed by Ancient Greek Cynics would not suit nowadays. Nowadays another type of temperance is required to mitigate the eternal malaise of civilization. It is a mild temperance, which could be defined as the sense of proportion in everything leading not to the ultimate constraint of human needs but just to a reduction of consumption. Likewise, askesis of Ancient Greek Cynics deprived of its radical dimension could become one of the possible ways to mild temperance.