Options
On the Question of the History of the Creation and Formation of the Programme of the Fresco Painting of the Pokrovsky Cathedral (Sobor of the Intercession of the Holy Virgin) of Barnaul
Bartosh, Natalya |
Kreydun, Yuri |
Date Issued |
---|
2018 |
The establishment of Soviet power in Barnaul is connected with tragic events for the Orthodox Church: the closing of churches, the punishment of priests who did not accept the âgodless powerâ, confiscation of church property, and the ban on religious education for children and the preaching of the Orthodox faith1. In the context of historical events, it is appropriate to reflect on the visual narrative of the fresco painting of the Pokrovsky Cathedral and understand what is presented here: a standard set of copies of well-known examples from the capital recommended by the Holy Synod, selected by the Prior and mechanically transferred by a Siberian artist into the interior of a provincial church or an original fresco programme, although based on the well-established system of iconographic canons and images but created for the purpose, which form the codenarrative, understandable only for the believer from the ârecognisableâ models and storytelling scenes, to create a unified spiritual space, âthe mirror of consciousnessâ, sensitively reflecting the inner life of the individual (his doubts, fears, hopes), reinforcing it through the visualisation of marks of the Divine power â the analogy of his own pain with the suffering of the Son of God. The purpose of this research is to analyse the meaningful content of the frescoes and the system of their interaction â connectedness to the architectural space of the church. At the same time, the research concentrates primarily on the meaning of the painting programme. There will be no attempt to criticise the artistic value of paintings since it is difficult to distinguish the original message after numerous renewals and restorations.
Sovietų reÅŸimo įsigalÄjimas Barnaule siejamas su ortodoksų baÅŸnyÄiÄ iÅ¡tikusiais targiÅ¡kais įvykiais: cerkvių uÅŸdarymu, bausmÄmis Å¡ventikams, kurie nepripaÅŸino âbedievÄs valdÅŸiosâ, baÅŸnytinio turto konfiskavimu, religinio lavinimo vaikams draudimu ir ortodoksų tikÄjimo skelbimu38. Å ių istorinių įvykių kontekste Pokrovo katedos freskų tapyba suteikia progÄ susimÄ styti apie vizualuoju freskų naratyvo bei į jas įtapytas prasmes: ar Å¡ios freskos tÄra standartinis plaÄiai iÅ¡plitusių pavyzdÅŸių aptinkamų sostinÄje ir rekomenduojamų Å ventojo Sinodo kopijų rinkinys, parinktų cerkvÄs vyresniojo Å¡ventiko ir Sibiro menininkų mechaniÅ¡kai transformuotų ant provincijos cerkvÄs sienų. O gal jos atskleidÅŸia originaliÄ freskų dÄlionÄs programÄ nors ir sietinÄ su nusistovÄjusiu ikonografiniu kanonu ir jo atvaizdais, bet atkurtų siekiant tam tikro tikslo, kuris koduotu naratyvu, suprantamu tik tikinÄiÄ jam iÅ¡ âatpaşįstamųâ pavyzdÅŸių ir pasakojamųjų epizodų atskleidÅŸia nepakartojamÄ vientisÄ dvasinÄ erdvÄ, âsÄ monÄs atspindįâ, jautriai parodydamas vidinį individo pasaulį (ÅŸmogaus abejones, baimes, viltis), aktualizuojant jį per DieviÅ¡kosios galios ÅŸenklus - per ÅŸmogaus kanÄių analogijÄ su Dievo SÅ«naus kanÄia. Å io tyrimo tikslas iÅ¡tirti freskų prasmių turinį ir freskų prasminių sÄ sajų sistemÄ â jų ryšį su archtektÅ«rine crekvÄs erdve. TaÄiau tyrimas, visų pirma, nukreiptas į tapybos projekto prasmes. Menininkų tapybos kritikuoti neketinama, nes po daugybÄs atnaujinimo ir restauravimo darbų sunku atsekti autentiÅ¡kÄ tekstÅ«rÄ .