Options
„Tabula rasa“ problema ir žmogiškosios vertybės
Date Issued |
---|
2011 |
Straipsnyje keliamas klausimas, kas vis dėlto lemia žmogaus elgesį, jo moralines ir socialines vertybes? Šis klausimas nagrinėjamas garsaus ginčo tarp R. Descartes‘o ir J. Locke‘o kontekste: ar iš tiesų gimęs žmogus yra „tabula rasa“, t. y. tarsi „švari lenta“, į kurią viską „įrašo pats gyvenimas“? Dabartiniai socialiniai mokslai į šį klausimą vienareikšmio atsakymo neturi. Problema nagrinėjama naudojantis transdisciplininiu diskursu: filosofijos, kognityvinių mokslų, transpersonalinės psichologijos ir socialinės sinergetikos kontekstuose. Parodoma, kad žmogaus elgesiui, charakteriui, vertybėms reikšmingai įtakos turi švietimas, auklėjimas ir ugdymas, bet dar reikšmingiau veikia genetinis ir socialinis kodai. Socialinis kodas čia suprantamas kaip nesąmoningai perimamas kultūrinis paveldas. Daroma išvada, kad žmogaus ir visuomenės gyvenimo kokybės gerinimas turi būti orientuotas ne vien į materialių vertybių gausinimą, o ir į ilgalaikį moralinių ir dvasinių vertybių ugdymą.
The article focuses on the issue questioning what determines human behavior, moral and social values. The question of whether a human being is a “tabula rasa,” i.e. a “clean slate” which is written on by life, posited in the context of the historic argument between R. Descartes and J. Locke. At present social science displays a diversity of opinions attempting to solve this question. The paper approaches the problem from the trans-disciplinary discourse viewpoint, i.e. in the contexts of philosophy, cognitive science, transpersonal psychology and social synergetics. It is argued that although human being behavior and character traits are profoundly influenced by education; genetic and social codes play a major role in shaping a personality. Social code is understood as an unconsciously acquired cultural heritage. It is attempted to conclude that life quality enhancement of the human being should be directed towards long term development of moral and spiritual values, but not towards enhancement of material values.