Teisės mirti (eutanazijos) legitimumo problema
Vaišvila, Alfonsas | Recenzentas / Rewiewer |
Šlapkauskas, Vytautas | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Spruogis, Ernestas | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Vaišvila, Alfonsas | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Beinoravičius, Darijus | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Venckienė, Eglė | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Tokiuose katalikiškuose kraštuose kaip Lietuva, eutanazijos problema ypatingai opi. Liberaliajame pasaulyje dažnai ginčijamasi dėl įvairių mirties formų: abortų, mirties bausmės, eutanazijos. Be abejo, juk tai – ne finansai ar politika, tai – žmogaus gyvybė. Bet jeigu žmogaus gyvybė nuvysta ir lieka tik silpnai funkcionuojanti širdis, smegenys? Todėl svarbu išsiaiškinti ne tik visuomenės požiūrį, argumentus, bet ir eutanazijos legitimumą – ar teisė ir visuomenė galėtų pripažinti eutanaziją. Čia ir kyla temos problematiškumas. Darbo objektas – eutanazijos legitimumo problema. Darbo tikslas – įvertinti visuomenės nuomonę apie eutanaziją ir nustatyti pagrindines eutanazijos legitimumo problemas. Uždaviniai: 1. Apžvelgti ir įvertinti Lietuvos ir kitų pasaulio šalių visuomenės požiūrį į eutanaziją, gyvybę, teisinį reglamentavimą; 2. Išanalizuoti skirtingų visuomenės grupių požiūrį, argumentus eutanazijos legitimumo aspektu; 3. Apibrėžti eutanazijos legitimumo problemas. Pasaulyje ne tik krikščioniškoji kultūra, bet ir kitos kultūros pripažįsta žmogaus gyvybės išskirtinę vertę. Atsižvelgiant į tai žmogaus gyvybė tarptautiniuose dokumentuose, Europos Sąjungos teisiniuose dokumentuose ir Lietuvos Respublikos Konstitucijoje laikoma svarbiausiu teisiniu gėriu. Nežiūrint į žmogaus gyvybės pripažinimo išskirtiniu teisiniu gėriu, eutanazijos legitimumo klausimu bent jau Europoje vieningos nuomonės nėra. Tai susiję su tuo, kad kiekvienas žmogus laikomas privačiu asmeniu su savo moralinėmis ir religinėmis nuostatomis, kuris pats gali spręsti sunkios ir nepagydomos ligos atveju palaikyti savo gyvybę ar ne. Teisinių gėrių lygyje kyla nesutarimai, kas svarbiau: ar žmogaus gyvybės besąlygiško prioriteto pripažinimas; ar žmogaus privatumo (jo teisės rinktis) išaukštinimas iki svarbiausio teisinio gėrio lygmens. Atsižvelgiant į tai vienos šalys eutanaziją draudžia, kitos ne (Olandija, Belgija, Šveicarija, Liuksemburgas, Oregono valstija). Lietuvoje eutanazija draudžiama, tačiau teisės aktuose galime įžvelgti pasyvios savanoriškos eutanazijos bruožų: pacientas turi teisę atsisakyti gydymo arba pareikšti nesutikimą, kad būtų gaivinamas. Visuomenė yra pasirengusi eutanazijos įteisinimui Lietuvoje. Pritarimas eutanazijai tiesiogiai siejasi su požiūriu į gyvybę. Žmonės, kurie gyvybę laiko Dievo duota ir žmonių išaukštinta besąlygiška vertybe eutanazijos įteisinimui nepritaria dažniau nei tie, kurie gyvybę laiko tik biologinę būklę, kurią sukuria žmogus (t.y. prasideda vaisiui užsimezgus ir baigiasi mirtimi) ir priešingai. Visuomenė labiau linkusi pritarti laisvanoriškai eutanazijai. Dėl eutanazijos įteisinimo, visuomenės nuomone, turėtų nuspręsti pati visuomenė referendumu. Dalis visuomenės ryžtųsi įvykdyti arba sutiktų, kad būtų atlikta eutanazija beviltiškai sergančiam artimam žmogui. Pasiryžimas artimojo eutanazijai priklauso nuo pritarimo/nepritarimo jos įteisinimui. Nors dauguma gyvybę laiko vertybe, bet tuo pačiu pritaria eutanazijai. Taip visuomenė atsiduria kryžkelėje tarp tradicinių ir postmodernistinių vertybių pasirinkimo. Pritarimas eutanazijai rodo, kad vertybių sistema transformuojasi, atmesdama tradicines vertybes, etines nuostatas, ir tai veda prie naujos postmodernistinės vertybių sistemos. O tai lemia tradicinių vertybių ir normų nuvertinimą, permainas požiūryje į religines ir moralines nuostatas, gręžimąsi nuo Bažnyčios ir stiprėjantį individualizmą. Eutanazijos legitimumo problemos kyla dėl skirtingų visuomenės grupių požiūrių. Tarp skirtingų profesijų žmonių, vyrų ir moterų, pastebimos skirtingos nuomonės.
Therefore, in such catholic countries as Lithuania, the euthanasia problem is rather relevant. The liberal world often argues about different forms of death: abortion, capital punishment and euthanasia. Definitely, that’s not just finance or policy; it’s a human’s life. However the case when the human’s life collapses and just the heart and brain are functioning is possible. It is very important to find out both what the society’s approach and arguments towards euthanasia are and euthanasia legitimacy. Therefore, it is the key issue of this paper. The object of this paper is the euthanasia legitimacy problem. The aims are evaluation of society’s approach towards euthanasia and identification of the key euthanasia legitimacy problems. The goals are following: 1. to review and evaluate Lithuanian and global approach towards euthanasia and life, legal regulation; 2. to analyze approaches of different society groups, arguments for and against euthanasia legitimacy; 3. to identify euthanasia legitimacy problems. The Christian culture as well as other cultures acknowledges the exclusive right to the human life. Considering that, the human life is the main value in the international documents, legal European Union documents as well as in the Constitution of the Republic of Lithuania. In addition to that fact, there is no united opinion about euthanasia legitimacy question in the whole Europe. Facts relative to idea that each human is private person with own moral and religious provisions, whether to maintain life or not in the case of critical condition should be considered personally. There are various arguments regarding importance of the following things such as exclusive priority for the human life and human privacy (right to choose). Considering that euthanasia is forbidden in some countries and some of them allow doing that (Netherlands, Belgium, Switzerland, Luxemburg and State of Oregon). Euthanasia is forbidden in Lithuania, but it is possible to meet features of passive voluntary euthanasia in legal acts, where a patient has the right to refuse the treatment. The society is ready to legitimize euthanasia in Lithuania. Acceptance is related to approach to the life. The humans who consider the life as the highest spiritual worth disagree with euthanasia legitimacy and opponents consider the life as biological condition which is created by human (the beginning is pregnancy and end of life is death). The society is minded to accept voluntary euthanasia. The society has to decide on that in the way of referendum. Part of the society would be ready to agree with euthanasia in the hopeless cases. Determination depends on agreement or disagreement with euthanasia. Majority confirms that life is the highest value, but on the other hand that part agrees with euthanasia. Therefore, the society goes round in circles between choice of traditional and postmodern values. Agreement with euthanasia shows that values system transforms rejecting traditional values, ethical provisions and that leads to the system of postmodern values. This fact determines undervaluation of traditional values and norms, different approaches to religious and moral provisions, backsliding from the Church and increasing individuality. Euthanasia legitimacy problems arise due to different society groups approaches. There are many opinions among representatives of different professions, men and women and etc.