Eutanazijos terminų vartojimo bioetikoje bei teisėje problematika Lietuvoje
Mykolo Romerio universitetas |
Date Issued |
---|
2008 |
Straipsnyje keliama eutanazijos terminų vartojimo bioetikoje ir teisėje problematika Lietuvoje. Daugelio autorių tiek bioetikos, tiek teisės mokslo darbuose, tyrinėjant eutanazijos temą, gausu eutanazijos termino vartojimo netikslumų. Analizuojant pasaulinę praktiką galima sakyti, kad terminologija nutiesė kelią eutanazijai. Pasitelkiant eufemizmus buvo parenkamos sąvokos, kurių turinys neatitiko tikrovės. Panaši tendencija pastebima ir Lietuvoje. Dažniausiai eutanazija ir savižudybė su gydytojo pagalba sutapatinamos ir nagrinėjamos kartu, nors vienu atveju yra nužudymo, o kitu atveju - savižudybės veiksmas. Apskritai atsižvelgiama tik į paciento valią, o gydytojo vaidmuo nėra vertinamas. Medicinos etikos specialistai pasyviąja eutanazija vadina gydymo netaikymą leidimo numirti atveju, ir atvirkščiai. Tai matyti ir teisininkų darbuose. Šiame straipsnyje, vadovaujantis universaliais etikos kriterijais, eutanazija atskiriama nuo savižudybės su gydytojo pagalba bei nuo pasinaudojimo paciento teise atsisakyti gydymo (būtų savižudybė, jei gydymas, kurio atsisako pacientas, yra efektyvus ir palaiko gyvybę; būtų etiškai pateisinama, jei terminalinis ligonis atsisako neefektyvaus gydymo). Eutanazijos terminu įvardijamas gydytojo neskausmingas gyvybės atėmimas terminalinės būklės kenčiančiam pacientui, norinčiam mirti: t. y. gydytojo sukelta ar gydytojo pagreitinta (turint tikslą atimti gyvybę) mirtis. Ligonio nužudymas įmanomas atliekant veiksmą, atimantį pacientui gyvybę (aktyvi eutanazija), arba neveikimu, netaikant priemonių, galinčių palaikyti gyvybę (pasyvi eutanazija). Abiem atvejais paciento mirties priežastis yra eutanazija.
In the second part of the article, as the universally accepted ethical criteria suggest the line is drawn between euthanasia and physician assisted suicide. It is strongly emphasized that the word "euthanasia" is formed from two Greek words - "eu" and "thanatos" which mean "good death" or "happy death". Initially, its primary meaning was as bIessed and happy death, but not the premeditated painless killing of a person in order to avoid the ongoing pain due to incurable illness, or to stop the deplorable existence depressed by a grave disease and infirmity. The direct meaning of this word is truly positive and aeceptable in compliance with the universal tradition of saving life. However, at the present time the word "euthanasia" is used to denote a doctor's painlessly terminating the life of a suffering, terminally ill patient who wishes to die: physician produced or physician induced death. Advocates of euthanasia often call it a mercy kilIing. Killing of a patient be comes possible on commitment of a direct action of taking his life (active euthanasia) or non-commitment while refusing to apply means to support his life (passive euthanasia). In both cases the reason of the patient's death is killing. Physician assisted suicide is the case of a suicidal action. The third part of the article considers the right of a patient to refuse the treatment, emphasizing the fact that in such cases the death of the patient cannot be defined as euthanasia.